Mennesker, lidenskaper og parforhold

Hva er egentlig lidenskap? Har du en lidenskap? Er du lidenskapelig om noe?
Jeg var på en gratiskonsert idag. Jeg kom for å se bandet som var oppvarming for hovedattraksjonen, og ble likegjerne sittende og høre hovedattraksjonen etterpå.

Hovedattraksjonen var Honningbarna, et band som jeg ikke hadde hørt noenting av på forhånd.
Noe av det første jeg tenkte var at vokalisten så ut som en typisk nerd (ingenting negativt, jeg henger i nerdemiljøer selv). Men samtidig som han ga meg sterke assosiasjoner til nerder, så var han veldig livlig, «rocka» og entusiastisk om musikken sin. «Livlig» og «rocka» er nærmere motsatt av hva man vanligvis er vant med hos nerder, så jeg tenkte at «Han der elsker helt tydelig det han driver med, han storkoser seg og har det kjempegøy«.

Når man storkoser seg med en aktivitet, så ønsker man automatisk å bruke mer tid på den aktiviteten. Det blir en hobby hvis det er praktisk og økonomisk mulig å ha som en hobby. Når man elsker en hobby, så bruker man gjerne mye tid, energi, oppmerksomhet og penger på den.
Når det skjer så må det kunne kalles en lidenskap.
En lidenskap er noe som man prioriterer høyt, i forhold til andre frivillige ting.
Det er noe man fokuserer på, spesialiserer seg i, og dedikerer seg til.
Folk har forskjellige lidenskaper. Noen har ikke oppdaget noen egne lidenskaper, mens andre kan føle at de har flere.
Men det sier segselv, etter hvordan jeg har definert lidenskaper, at det er veldig begrenset hvor mange og sterke lidenskaper èn person kan ha.

Noen eksempler på lidenskaper:
Musikk (komponering, band, o.l)
Finanser (aksjer, investering o.l)
Praktiske hobbyer (modellfly, gamle biler, maling, gartneri etc)
Reising (safari, hoteller, kulturer, o.l)

Mens jeg satt på konserten med Honningbarna og tenkte på dette med lidenskap og hvordan vokalisten dems virket så lidenskapelig om musikken sin, så kom jeg til å tenke på en samtale jeg hadde med en kamerat over nett for få dager siden:
På en eller annen måte kom vi inn på at jeg for tiden søker etter en kjæreste som deler min viktigste hobby.
Kameraten(kall ham Per) var skeptisk til hvordan jeg kan trenge at en kjæreste bruker tiden sin på spesifike hobbyer.
Jeg sa at felles hobbyer sikrer at man har noe å både snakke om og gjøre sammen, som alltid vil være der uansett hva annet som skjer.
Per kontret med noe i duren «jammen nå sitter jo du her og prater med meg til kl 5 om natta, så du liker jo tydeligvis å prate om andre ting også – da burde vel ikke felles hobbyer være nødvendig i et forhold».
Jeg husker ikke helt hva jeg svarte, men jeg var(er) veldig skeptisk til hans poeng.
Så satte jeg denne samtalen i relasjon til tankene mine om den lidenskapelige vokalisten i Honningbarna, og innså noe nytt:
Jeg søker ikke bare en kjæreste som kan bruke tid på denne ene hobbyen min, jeg søker en kjæreste som deler lidenskap min!

Videre begynte jeg å tenke over hvordan folk med forskjellige lidenskaper kan passe sammen i parforhold.
Når man vurderer hva slags personlighet man ønsker at en fremtidig kjæreste skal ha, så har man mulighet til å vurdere hva man vil og ikke vil at partneren skal være lidenskapelig om.
Noen lidenskaper kan være ønskelige og andre lidenskaper kan være uønskede, avhengig av hvem man spør. Men det jeg innså, som er viktig her:
En partners lidenskap(og din egen lidenskap) vil legge rammer for hva slags liv man potensielt kommer til å leve sammen den personen!
Hvis man vet at en person man dater har en lidenskap for noe (dvs h*n bruker frivillig store mengder tid, energi, penger og oppmerksomhet på bestemte ting), så må man være innstilt på at personen kommer til å fortsette med å bruke store mengder tid, energi, penger og oppmerksomhet på den samme typen ting i fremtiden – fordi det er en lidenskap for vedkommende!
En lidenskap er ikke det samme som en hobby. Det er mer!

Forrige innlegg
Neste innlegg
Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

